מה מיוחד בתחום של שיווק מזון תימני?
שיווק מזון הוא תחום מגוון ורחב הכולל בתוכו תהליך מורכב ממספר חלקים שמטרתו להביא את המוצר מהיצרן אל הצרכן באופן האידאלי. תהליך שיווק מזוג כולל בתוך מחקרי שוק, אסטרטגיות שיווק, פיתוח של מוצרים חדשים, פרסום מכירות, לוגיסטיקה והפצה. מי שעוסק בתחום שיווק מזון צריך גם להכיר לעומק את הצרכים השונים של הצרכנים, להכיר טרנדים בקולינריה ובתזונה לצד חוקים, תקנים ורגולציה. במאמר זה נרחיב על תחום שיווק המזון, נסביר איך משווקים מזון, איך בוחרים ספק מזון ומה כדאי לפני שבוחרים אותו, נספר על סוגי מזון שונים ועל מוצרים משלימים ועוד וגם נפרט על שיווק מזון תימני.
איך משווקים מזון?
כפי שהסברנו התחום של שיווק מזון כולל בתוכו מספר שלבים חשובים:
- מחקר שוק: בשלב זה חשוב ללמוד את קהל היעד הרלוונטי, להבין טרנדים, העדפות של צרכנים, שחקנים קיימים בשוק וכן הלאה.
- פיתוח מוצר: פעמים רבות נבחר לפתח מוצר חדש או לשפר מוצר קיים ואז לצאת לתהליך מחודש של שיווק מזון.
- אריזה ומיתוג: כאשר מדובר על שיווק מזון האריזה והמיתוג של המוצר חשובים לא פחות מהמוצר עצמו. האריזה צריכה לייצג את המוצר באופן מגרה, נאמן למציאות ומותאם לקהל היעד.
- פרסום: כחלק מהתהליך השיווק נפנה פעמים רבות לכלי פרסום שונים כדי לקדם את המוצר, בין אם זה ברשתות החברתיות, במסך הטלוויזיה, באתר אינטרנט או בחנויות שמוכרו את המוצר.
- לוגיסטיקה והפצה: שיווק מזון כולל גם את שלב ההפצה שלו, חשוב לשמור על תהליך הפצה יעיל, תקין ואיכותי כדי לעמוד בזמנים ולשמור על המזון לפי התקן. לדוגמה אם מדובר במזון שדורש קירור משאיות ההובלה צריכות לשמור עליו קר.
- מענה ושירות: חלק מהמענה של החברה במסגרת שיווק מזון הוא גם מענה ללקוחות שיכולים לפנות עם שאלות, בעיות או הצעות.
איך בוחרים ספק מזון?
שיווק מזון הוא תהליך שמקדם את המזון ומביא אותו עד לצרכן, בחירה של ספק מזון היא שחשוב לבצע באופן שקול כדי להבטיח עבודה שוטפת יעילה ותקינה. יש כמה עקרונות שכדאי לשים לב אליהם:
- ספק אמין ואיכותי: כולנו רוצים לעבוד עם אנשים שאפשר לסמוך עליהם, ספק אמין יהיה כזה שקיבלנו עליו המלצות, עובד באופן מסודר ואחראי.
- לוגיסטיקה וזמינות: חשוב לוודא שהספק שאתם עובדים איתו מספק את המוצרים בזמן ולא תוקע אתכם עם חוסרים.
- תנאים ומחירים: בתהליך בחירת ספק צריך לבדוק שהמחירים ותנאי התשלום שהוא מציע מתאימים לכם.
- מחירים ותנאים מסחריים: לבדוק את תנאי התשלום והמחירים ולוודא שהם מתאימים לתקציב ולתנאים המסחריים הרצויים.
- מגוון המוצרים: כל ספק מזון מציע קטלוג אחר של מוצרים כך שצריך לוודא שהספק מחזיק במוצרים המתאימים.
- מענה: טעויות תמיד יכולות לקרות אבל חשוב שלספק המזון יהיה מענה מהיר למקרה וצצות בעיות.
לאן מגיע מזון ששווק?
ספקי מזון משווקים למגוון גדול של יעדים, בהתאם לסוג המוצר ולדרישה. יש ספקים שמשווקים ישירות לצרכן, הצרכן קונה את המזון והמזון מגיע לפתח הדלת. יש ספקים שמשווקים לסופרים ולמכולות ושם הצרכנים מקבלים את המוצר ויש ספקים שמשווים לבתי מלון, מסעדות, בתי ספר והם אלו שמספקים את המוצר לצרכן הסופי.
למה כדאי לשים לב בתהליך אספקת מזון?
מזון הוא סחורה רגישה יחסית שיכולה להתקלקל, כמו כן נדרשת פעמים רבות אספקה שוטפת של המוצרים, לכן חשוב לשים לב לכמה נושאים:
- תוקף המוצרים: המוצרים שמסופקים תמיד צריכים להיות בתוקף מספק. כמובן שהתוקף משתנה אם מדובר בקופסת שימורים או במוצרי חלב.
- אחסון: חשוב לדעת שספק המזון דואג לאחסן את המזון בתנאים הנדרשים כמו קירור, צל וכן הלאה.
- תנאי משלוח: תיאום המשלוחים צריך להיעשות באופן כזה שישמור על המוצרים?
- זמינות וגמישות: חשוב שהספק יהיה זמין וידע להיות גמיש במקרה הצורך
שיווק מזון לסוגי מזון שונים
קטגוריית מזון היא קטגוריה רחב ויכולה לכלול סוגים שונים של מזון שדורשים התייחסות אחרת:
- מזון טרי – כולל בתוכו מוצרים כמו ירקות ופירות, דגים, עוף, בשר, מוצרי חלב ועוד. מזונות מסוג זה צריך לשווק בשוטף כי התוקף שלהם קצר יותר.
- מזון מעובד – מזונות כמו נקניקים, נקניקיות, גבינות שמצד אחד אינם טריים / ארוזים אבל לעיתים כן דורשים קירור.
- מזון משומר – פחיות שימורים דורשות בדרך כלל התייחסות שונה לאחסון והובלה בשל התוקף הארוך ויכולת השרידות שלהם.
- מזון קפוא – ירקות קפואים, פירות קפואים, בשר קפוא וכן הלאה דורשים הקפאה בתהליך המשלוח ובעלי תוקף ארוך
- מזון ייחודי: מוצרים מקומיים או אתניים כולל שיווק אוכל תימני, אסייתי וכן הלאה.
- מזון בריאות – מזון שנמצא בחנויות הבריאות כמו מזון אורגני, סופר פוד, תוספי תזונה וכן הלאה.
- מזון לאוכלוסיות ספציפיות – מזון ללא גלוטן, מזון טבעוני, מזון כשר
מה מיוחד בתחום של שיווק מזון תימני?
שיווק מזון תימני הוא תחום מיוחד ומבודל משיווק מזון מסוגים אחרים ויש לכך כמה סיבות:
- אוכל תימני מסורתי: מזון תימני הוא אוכל מסורתי שמבוסס על תרבות ומאפיינים שונים שלה.
- מתכונים ייחודיים: המזון התימני כולל אספקה של מוצרים ומאכלים מבוססים על מתכונים מסורתיים.
- שיווק מזון תימני כולל שימור של מתכונים מסורתיים שעברו מדור לדור, אם זה אופן הכנת הג'חנון או המלוואח וכיוצא בכך.
- חומרי גלם מיוחדים: מזון תימני קלאסי עושה שימוש בחומרי גלם יחודיים לו כמו סחוג, חילבה, תבלינים שונים ועוד.
- קהל היעד: מזון תימני הוא אולי מזון מסורתי ותרבותי אבל מדובר על מזון שאהוב על פני החברה כולה וגם על הקהילה התימנית המסורתית ולכן בתהליך השיווק שלא צריך להתייחס לשני סוגי האוכלוסיות.